Blog riaditeľa
Legislatívne zmeny
- 26.11.2025 11:28
- Iste ste zachytili v médiách titulky ako „Školstvo čaká od januára nežná revolúcia v legislatíve“ alebo „Legislatívna smršť“. Dôvodom je skutočnosť, že od 1. 1. 2026 začnú platiť úplne nové alebo zásadne novelizované školské zákony – školský zákon, zákon o odbornom vzdelávaní, zákon o pedagogických zamestnancoch, zákon o financovaní škôl a zákon o výkone štátnej správy v školstve.
V prvom rade chcem vyjadriť spokojnosť, že po mnohoročnom úsilí skupiny riaditeľov stredných priemyselných škôl, medzi ktorých patrím, sa nám podarilo vrátiť do legislatívy strednú priemyselnú školu ako samostatný a jasne definovaný typ školy. Som presvedčený – a potvrdzuje to aj prax – že zlúčenie všetkých škôl do jediného typu stredná odborná škola bola chyba, ktorá negatívne ovplyvnila kvalitu absolventov priemysloviek. Štátne vzdelávacie programy boli, aj pod tlakom zamestnávateľských združení, upravované hlavne smerom k praktickým zručnostiam, čím sa zužoval priestor pre rozvoj teoretických vedomostí a odborného nadhľadu. Školy, ktoré si na tieto oblasti v školských vzdelávacích programoch nevytvorili dostatočný priestor, mali následne obmedzené možnosti pripraviť žiakov na štúdium na vysokej škole.
Stredná priemyselná škola podľa môjho (a nielen môjho) presvedčenia nepripravuje absolventov iba pre prax, a už vôbec nie pre úzko špecializované pracovné činnosti, ako je to v duálnom vzdelávaní. Jej úlohou je pripraviť absolventov so širším odborným prehľadom, schopných prispôsobiť sa požiadavkám praxe a pokračovať v štúdiu na vysokej škole v rovnakom alebo príbuznom odbore.
Chcem sa poďakovať kolegom – pár riaditeľom priemysloviek - ktorí spolu so mnou tento boj viedli dlhé roky, a tiež súčasnému vedeniu ministerstva školstva. Osobitné poďakovanie patrí generálnemu riaditeľovi sekcie regionálneho školstva a vzdelávania dospelých za podporu a pochopenie.
Na druhej strane, keďže som ako člen správnej rady Asociácie stredných odborných škôl mal možnosť byť pri tvorbe tejto časti legislatívnych zmien, musím konštatovať, že aktuálne schválený výsledok je v porovnaní s pôvodným návrhom len slabým odvarom, čo spôsobilo pripomienkové konanie a následné úpravy návrhu. Verím však, že pripravované vykonávacie predpisy a vyhlášky ešte situáciu zlepšia.
Prijatá legislatíva však aj tak jasne stanovuje, že priemyslovka má byť odborne vyprofilovaná škola, ktorá pripravuje absolventov v spolupráci so zamestnávateľmi tak, aby boli adaptabilní, aby dokázali plniť aj úlohy stredného manažmentu a aby sa mohli pripraviť v spolupráci s vysokými školami na ďalšie nadstavbové či vysokoškolské štúdium. Zvlášť dôležité je, aby absolventi zvládali požiadavky v oblastiach vedy, techniky, inžinierstva, matematiky a umelej inteligencie.
Nové opatrenia – napríklad možnosť študentských stáží, digitálna prax, rozšírené možnosti vyššieho odborného vzdelávania či zlepšená výučba matematiky – nám zároveň poskytujú nové príležitosti na rozvoj našich študentov tak, aby obstáli v náročných požiadavkách trhu práce.
Naša škola už dnes spĺňa pomerne prísne kritériá na získanie označenia stredná priemyselná škola. Máme záujem toto označenie získať (školy sa oň uchádzajú v spolupráci so zriaďovateľom) a verím, že nám ho zriaďovateľ, ministerstvo aj príslušná zamestnávateľská stavovská organizácia v zmysle novej legislatívy udelí – alebo zachová.
Samozrejme, legislatívnych zmien je omnoho viac a budú sa zavádzať postupne. Verím však, že v konečnom dôsledku prispejú k lepšej kvalite absolventov – nielen pre trh práce, ale aj pre ďalšie vysokoškolské štúdium.
Ing. Peter Papík, riaditeľ školy
- Naspäť na zoznam článkov
Najnovšie články